Centralt innehåll
- Bilder, ljud, video och två- eller tredimensionell interaktiv grafik för webbapplikationer.
- Fördjupning i märkspråk där det huvudsakliga innehållet är standarderna för HTML och CSS med särskilt fokus på responsiv design.
- Webben som plattform för applikationer av olika slag.
- Skriptspråk för webbutveckling på klientsidan och dokumentobjektsmodell.
- Riktlinjer för god praxis inom webbutveckling.
- Uppnående av interoperabilitet genom att följa standarder och testa på olika plattformar.
- Kvalitetssäkring av applikationens funktion och validering av kodens kvalitet.
- Terminologi inom området webbutveckling.
Fakta
Canvas
Canvas,
är en slags rityta (målarduk) i 2D som man använder JavaScript för att rita på. Canvas ingår i HTML5.
Elementet <canvas>
används för att skapa en rektangulär
rityta i ett HTML-dokument.
Det finns flera olika metoder för att rita figurer på en canvas.
Exempel på elementet <canvas>
i HTML
<canvas id="myCanvas" width="200" height="100"></canvas>
Elementet <canvas>
måste ha ett id, så att den kan hämtas från
JavaScript (med document.getElementById
).
width
och height
attributen talar om storleken på ritytan (canvas).
Exempel på att rita en fylld rektangel i <canvas>
elementet med JavaScript
<script>
var canvas = document.getElementById("myCanvas");
var ctx = canvas.getContext("2d");
ctx.fillStyle = "#FF0000";
ctx.fillRect(0,0,150,75);
</script>
Mer om att rita en fylld rektangel
Exempel på att rita en linje i <canvas>
elementet med JavaScript
<script>
var canvas = document.getElementById("myCanvas");
var ctx = canvas.getContext("2d");
ctx.moveTo(0,0);
ctx.lineTo(200,100);
ctx.stroke();
</script>
Exempel på att rita en cirkel i <canvas>
elementet med JavaScript
<script>
var canvas = document.getElementById("myCanvas");
var ctx = canvas.getContext("2d");
ctx.beginPath();
ctx.arc(95,50,40,0,2*Math.PI);
ctx.stroke();
</script>
Exempel på att rita en text i <canvas>
elementet med JavaScript
<script>
var canvas = document.getElementById("myCanvas");
var ctx = canvas.getContext("2d");
ctx.font = "30px Arial";
ctx.fillText("Hello World",10,50);
</script>
Exempel på att rita en bild i <canvas>
elementet med JavaScript
<script>
var canvas = document.getElementById("myCanvas");
var ctx = canvas.getContext("2d");
var img = document.getElementById("scream");
ctx.drawImage(img, 10, 10);
</script>
Jämförelse Canvas och SVG
Canvas | SVG |
---|---|
2D | 2D |
Ritar med JavaScript | Figurer beskrivs i HTML |
Rastergrafik | Vektorgrafik |
Upplösningsberoende | Upplösningsoberoende |
Ritar snabbt | Ritar långsamt om många figurer |
Lämplig för spel | Inte lämplig för spel |
Begrepp
2D: Ritning i 2-dimensioner, platt bild utan djup.
Canvas: JavaScript baserat format för att rita i 2D.
Rastergrafik: Pixlar som tillsammans beskriver en bild.
Vektorgrafik: Start och slutpositioner för punkter, linjer, cirklar och dylikt, som tillsammans beskriver en bild.
Länkar
Fördjupning
Övningar
Inlämningsuppgift
Bouncing Ball
En boll som studsar mot webbläsarens alla kanter.
Skriv bra kommentarer till hela koden
(se presentationen).
Extra: Få två bollar att studsa mot kanterna.